#MerAv på tallerken

Det er mye du bør spise mindre av, men også noe du bør spise mer av.
Bli med #MerAv inn i et nytt tiår! Bli med når Helsedirektoratet lanserer #MerAv kampanjen 2020. Bli inspirert av Kokkelandslaget og Bocuse d’Or. Få med deg siste nytt om barns spisevaner, og hvordan sunn mat og fysisk aktivitet bidrar til bedre læring. Bli med å bygge merkevaren #MerAv!

#MerAv på tallerken – Veien til et sunnere kosthold!
Usunt kosthold er den viktigste risikofaktoren for tidlig død som følge av ikke smittsomme sykdommer i Norge, og fører til sykdom og redusert livskvalitet. Helsedirektoratet har beregnet den totale samfunnskostnaden knyttet til usunt kosthold til 154 milliarder kroner årlig.

En systematisk gjennomgang som oppsummerer hva man vet om sammenhengen mellom konsum av ulike matvarer og helse, gjennomført av Nasjonalt råd for ernæring, resulterte i kostrådet om at vi skal ha et variert kosthold bestående av mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk.

Ved å spise mer grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og sjømat, får du et mer bærekraftig kosthold som bidrar til bedre helse.

#MerAv – Unikt samarbeid mellom myndigheter og matbransje.
Målet om å øke inntaket av grovt, grønt og blått, er en del av intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, en avtale helsemyndighetene skrev med matbransjen i 2016. For at målsetningen skal nås, må det være et tett samarbeid mellom eier av kampanjen og bransjene.
Her stimulerer både helsemyndighetene og matbransjen til kampanjer som skal bidra til at vi spiser mer av det som er godt for helsen og bærekraft.
Sammen klarer vi dette bedre enn om vi må løse dette hver for oss, og samarbeidet mellom næringsliv og helsemyndighetene om bedre folkehelse har fått oppmerksomhet også utenfor landets grenser. Det viser at dette samarbeidet har noe unikt over seg.

Hva gjør #MerAv på SMAK 2020?
Vi arrangerer inspirasjonsseminaret #MerAv på tallerken, onsdag 4. mars kl. 12.00. Her vil årets #MerAv kampanje bli lansert. Både Kokkelandslaget og Bocuse d’Or skal inspirere med interessante innlegg. Det nyeste innen forskning på barns spisevaner blir presentert, og vi får et innblikk i hvordan sunn mat og fysisk aktivitet bidrar til bedre læring. Bli med å bygge merkevaren #MerAv!

Påmelding til seminaret #MerAv på tallerken ››
Les mer om seminaret ››

Bak seminaret står Baker- og konditorbransjens landsforening, Norges Frukt- og Grønnsakgrossisters Forbund, Sjømat Norge og Helsedirektoratet. De tre bransjeaktørene samarbeider med myndighetene om innsatsområde 4 i intensjonsavtalen for et sunnere kosthold: Å øke befolkningens inntak av frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og sjømat. Her jobber hele verdikjeden sammen for en bedre folkehelse!

#MerAv standen finner du i Glassgaten på plass F-01. Her vil du få nyttig informasjon om arbeidet med Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold, og mulighet for å bli en del av dette arbeidet.

Delta i vår #MerAv konkurranse på Instagram. Her vil det kåres en vinner for hver av dagene Smakmessen er åpen, og vi forventer inspirerende, kreative og flotte bilder tagget med #MerAv.

Følg gjerne #MerAv i sosiale medier og bli med på vår Instagramkonkurranse under SMAK 2020!