Foodscape – ny møtearena

NY KONFERANSE: Sunn og god mat er i dag et ufravikelig krav for både forbrukere og myndigheter. Maten vi kjøper og spiser skal være god for kroppen, god for miljøet, aller helst norskprodusert og helt klart god på smak. Nå blir konferansen Foodscape en viktig møteplass for fremtidens mat.

Matbransjen tar disse kravene på alvor når de nå går sammen om å skape en helt ny møteplass for sunnere og mer miljøvennlig norsk mat:

Høyaktuelt tema
Foodscape arrangeres første gang 10. og 11. oktober 2018 på Norges Varemesse i Lillestrøm, og deretter hvert tredje år. Flere tunge organisasjoner innen mat og drikke står bak Foodscape, som dermed er bredt representert fra hav og jord til bord.

– Bærekraftig matproduksjon og arbeidet med å legge til rette for et sunnere kosthold er tema som hele næringen jobber med, og som forbrukerne er opptatt av. Foodscape blir derfor en svært aktuell møteplass for hele norsk matbransje, sier Terje Sletnes, næringspolitisk direktør i NHO Mat og Drikke.

Mindre svinn
Bransjen har signert flere intensjonsavtaler med myndighetene for å oppnå en bærekraftig matproduksjon, blant annet slik FNs bærekraftmål ønsker. Fremover skal Norge produsere sunnere, mer miljøvennlig mat, som samtidig skaper en god verden.

– Vi kaster mat for minst 20 milliarder kroner i Norge og matbransjen står for en tredel av matsvinnet. Avtalen mellom matbransje og myndigheter om halvering av matsvinnet innen 2030 er i tråd med FNs bærekraftmål, men også en viktig milepæl for oss, sier-Anne-Grete Haugen, daglig leder i Matvett, som er mat- og serveringsbransjens satsing for å redusere matsvinn.

Hun understreker at en reduksjon av matsvinn vil ha en positiv effekt for både lønnsomheten i den enkelte virksomhet, og for miljøet og samfunnet.

– Samarbeid om å finne innovative løsninger på hvordan mat skal produseres og selges i fremtiden er avgjørende for å lykkes med å nå målet om en halvering av matsvinnet innen 2030, sier Haugen.

En arena for læring
– Foodscape er først og fremst en nødvendig møteplass. En arena hvor alle som jobber med mat og drikke i Norge kan lære av hverandre. På Foodscape kan du se hvilke løsninger som allerede finnes og fungerer, og bli inspirert til å ta steg i egen produksjon som resulterer i sunnere og mer bærekraftige produkter for bransjen og forbrukeren, sier Torill Engelberg, prosjektleder for Foodscape i Norges Varemesse.

Innsikt i fremtidens mat
Engelberg understreker at alle som jobber profesjonelt med mat og drikke ønsker å imøtekomme kravene fra forbrukere og myndigheter om sunnere og bærekraftig mat. Foodscape vil gi deltakerne innsikt i fremtidens mat og foredling både gjennom utstilling og en konferansedel, som skal sørge for kompetansebygging og -deling. Begge deler er etterspurt av bransjen.

– Kunnskap er en utløsende faktor for både bransjens kostholdarbeid og i utviklingen av grønnere matproduksjon. Foodscape vil legge til rette for slik viktig kunnskapsdeling og vil kunne inspirere til nye løsninger i egen virksomhet, sier Terje Sletnes, næringspolitisk direktør i NHO Mat og Drikke.

Området mat, helse og miljøvern engasjerer, men kan også fremstå som et minefelt av motstridende målsettinger og behov. Foodscape skal gjøre det enklere for alle å dra i samme retning og samarbeide på tvers av tradisjonelle mønstre.

– Foodscape er en arena for innovasjon og produktutvikling. Selv om Foodscape er tydelig forankret i næringspolitiske mål, mister den aldri av syne det som er viktigs når vi snakker om mat, nemlig matglede. Vi setter bærekraft på menyen. Til syvende og sist handler Foodscape om hva som havner på morgendagens tallerken, sier Engelberg.

FOODSCAPE FAKTA:

• Arrangeres 10.-11. oktober 2018 på Norges Varemesse, Lillestrøm
  • En møteplass hvor bærekraft settes på menyen.
  • Foodscape skal arrangeres hvert tredje år.
  • Foodscape er for alle som jobber med mat og drikke i Norge.
  • En konferanse som skal fremme muligheter, innovasjon og kunnskapsdeling.
  • En utstilling med alle som vil vise frem sunnere og fremtidsrettet mat og drikke, men også løsninger innen emballasje, oppbevaring, distribusjon, avfallshåndtering og andre produkter som er godt for miljøet.
  • Bransjen samler seg bak Foodscape. Hovedkomiteen består av NHO Mat & Drikke, NHO Reiseliv, Kost- & Ernæringsforbundet, Bransjeforening for Storkjøkkenleverandører i Norge (BFSN), Debio, Norges Frukt- og Grønsakgrossisters forbund, Sjømat Norge og Matvett.
    (Pressemelding)