Videreføring av intensjonsavtalen for et sunnere kosthold 2022-2025

Intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold vil fortsette i fire nye år, fra 1. januar 2022 til 31. desember 2025. Avtalen ble signert av Helse- og omsorgsminister Bent Høie og næringsorganisasjonene i matbransjen tirsdag den 1. juni.

Mange av dere er allerede parter i samarbeidet og vi oppfordrer nå alle våre medlemmene til å signere nye tilslutningsavtaler.

Tilsluttede aktører velger selv hvilke(t) av innsatsområdene 1–4 de ønsker å slutte seg til. Partene skal arbeide for å nå målene for de innsatsområdene som er relevante for den enkelte part. Målet for innsatsområde 4 er uendret, 20 % økning for grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og sjømat.

NFGF er behjelpelig med tilrettelegging av avtalen og å få Høies signatur på avtalen, så gi beskjed om dere ønsker å signere tilslutningsavtalen så ordner vi med oppsett klart for signering. Mal for avtalen finner du her.

Vi håper at så mange som mulig blir med i det videreførte folkehelsesamarbeidet gjennom å signere en tilslutningsavtale for 2022-2025. Alle virksomheter, både de små og de store, er viktige bidragsytere for å gjøre det enklere for forbrukeren å ta sunnere valg. Sammen kan vi nå målet om å øke andelen av befolkningen som har et balansert kosthold i tråd med myndighetenes kostråd.

Les mer om intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold på Helsedirektoratets nettsider og ta gjerne kontakt om du har spørsmål.